Ruszyła kampania profilaktyczna „OTWÓRZ SIĘ NA KONTAKT”

Już Arystoteles twierdził, że człowiek jest istotą społeczną. W zasadzie nic się od tego czasu nie zmieniło. W ludzką naturę wpisane jest dążenie do funkcjonowania w pewnej wspólnocie i odgrywanie w niej ról. Żeby żyć i rozwijać się potrzebujemy kontaktu z drugim człowiekiem. Nie będzie przesadą, gdy napiszemy, że jak tlenu i kania dżdżu. Mimo że funkcjonujemy w czasach, gdy życie w znacznym stopniu przeniosło się do sieci, a media społecznościowe zaczęły odgrywać rolę globalnych wiosek, wielu ludzi – szczególnie młodych – doświadcza samotności. W końcu 1000 znajomych na Facebooku nie zastąpi relacji szczerych i autentycznych, czyli realnego kontaktu, który nie odbywa się za pośrednictwem komunikatorów. To właśnie głównie do nich skierowaliśmy naszą kolejną kampanię profilaktyczną „Otwórz się na kontakt”, która wystartowała 25 kwietnia br.

Cele kamapanii :

  • promowanie postawy społecznego wsparcia i życzliwości;
  • skierowanie uwagi na wartości istotne w budowaniu dobrej relacji z drugim człowiekiem, takie jak empatia, szacunek, troska, współpraca, zrozumienie;
  • wzmacnianie relacji rówieśniczych, będących czynnikiem chroniącym zdrowie psychiczne;
  • profilaktyka uzależnień;
  • profilaktyka depresji młodzieńczej.

Działania w ramach kampanii będą trwały do końca czerwca.

Mapa bitowa w PLAKAT KONTAKT INSTYTUT 1
Mapa bitowa w PLAKAT KONTAKT INSTYTUT 1

Pierwszy etap już za nami.  Polegał on na przesłaniu do szkół plakatu promującego kampanię w wersji elektronicznej oraz plików jpg z nazwami wartości*, które stanowiły jego uzupełnienie. Choć założyliśmy, że plakaty mogą zostać wyświetlone na korytarzowych ekranach, a plansze z hasłami stać się częścią gazetki promocyjnej, nie przekazaliśmy uczniom żadnych sugestii, licząc na ich kreatywność i wspólne działanie, które również wpisuje się w założenia kampanii. Nie myliliśmy się, twierdząc, że młodzi ludzie są zdolni i chętni do wszelkich aktywności, jeśli tylko się im na to pozwoli. Na dodatek wierzymy, że dopiero się rozkręcają.

Do kampanii przystąpiły również Miejskie Świetlice dla Dzieci. Kampania stała się dobrą okazją do rozmowy na temat tego, co każdy z nas posiada, własny, indywidualny i niepowtarzalny system wartości, to uporządkowanie tego, co jest dla nas ważne, co wyznacza cele w naszym życiu, jakie wartości się na niego składają? Czym jest wartość w życiu człowieka i jakie wartości są dla nas najważniejsze? Podczas zajęć wychowankowie „Świetlika”, „Tygryska”, „Motylka” i „Kasztanka” rozmawiali o tym, dlaczego dbanie o wartości jest ważne dla budowania dobrych relacji z drugim człowiekiem. W efekcie pracy na zajęciach powstały nawiązujące do kampanii gazetki i plakaty.

Poniżej pierwsze wyniki pracy szkól i świetlic socjoterapeutycznych.

*Hasła dot. wartości: rozmowa, empatia, pomoc, wsparcie, zaufanie, troska, zainteresowanie, współpraca, życzliwość, opieka, bliskość, przyjaźń, bezpieczeństwo, szacunek.

Skip to content