Ogólnopolska kampania profilaktyczna „Stop uzależnieniom behawioralnym!” dobiegła końca. Przez cały rok szkolny nasze działania skupione były wokół problematyki związanej z uzależnieniami od czynności, które stają się coraz większym problemem społecznym. Najbardziej narażoną grupą wiekową są dzieci i młodzież, dlatego właśnie do niej skierowane były nasze działania profilaktyczne, oparte na założeniach kampanii:
rozpowszechnianie wiedzy na temat uzależnień behawioralnych — rodzajów, objawów, konsekwencji dla zdrowia,
jak sobie radzić z uzależnieniem od czynności,
form i miejsc pomocy dla osób uzależnionych,
alternatywnych, prozdrowotnych sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i emocjami.
Realizując cele kampanii, w roku 2025 przeprowadziliśmy serię warsztatów adresowanych do szkół podstawowych, skupionych na temacie zagrożeń związanych z używaniem internetu: „Ciemna strona internetu”, „Fonoholizm, czyli przyklejeni do smartfona”, „Wirtualny świat. Szanse i zagrożenia”, „Wirtualny świat – bezpieczny internet”. Zajęcia te zostały przeprowadzone w:
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Mikołaja Kopernika
Szkoła Podstawowa nr 9 z Oddziałami Przedszkolnymi im. Marii Skłodowskiej-Curie
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Kasprowicza
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Stefana Batorego
Szkoła Podstawowa Integracyjna im. Powstańców Wielkopolskich
Katolicka Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym im. bł. ks. Władysława Demskiego
Niepubliczna Szkoła Podstawowa
W szkołach ponadpodstawowych, w trakcie warsztatów „Uzależnienia behawioralne”, poruszyliśmy dodatkowo zagadnienia związane z uzależnieniami od pornografii, zakupów, hazardu, ćwiczeń oraz związanych z żywnością. Zajęcia zrealizowaliśmy w:
Zespół Szkół Budowlanych im. gen. Władysława Sikorskiego
Zespół Szkół im. Władysława Łokietka
I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kasprowicza
II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej
III Liceum Ogólnokształcące im. Królowej Jadwigi
Jednym z przyjętych założeń Kampanii była współpraca z nauczycielami i pedagogami szkolnymi oraz aktywizacja uczniów do działań własnych. W tym celu udostępniliśmy im nasze materiały informacyjne, które posłużyły m.in. do przygotowania stoisk oraz tablic dotyczących uzależnień behawioralnych. Zostały również przeprowadzone spotkania edukacyjne tzw. pogadanki na temat nadużywania smartfonów, komputerów i mediów społecznościowych.
Dzięki dostępowi do panelu edukacyjnego, szkoły za pomocą materiałów w wersji elektronicznej i papierowej mogły samodzielnie zrealizować program profilaktyczny „Aktywni, nie naiwni!”, adresowany do uczniów szkół podstawowych i ich rodziców.
Główne cele programu to:
zdobycie przez uczniów wiedzy o mechanizmach uzależnienia behawioralnego
edukacja uczniów na temat uzależnienia od smartfona, gier komputerowych i zakupów,
uświadomienie uczniom, że bezpieczne przeżywanie emocji może być czynnikiem chroniącym przez kompulsywnymi zachowaniami,
nauka organizacji czasu
