„ Trzeci Elementarz, czyli Program Siedmiu Kroków”

Opracowany przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy  do grupy rekomendowanych ogólnopolskich programów profilaktycznych adresowanych     do populacji dzieci i młodzieży wchodzących w okres pierwszych eksperymentów  z substancjami psychoaktywnymi. Promuje wśród odbiorców postawy abstynenckie, zwiększa ich świadomość w zakresie szkód wynikających z picia alkoholu oraz angażuje rodziców, którzy mają znaczący wpływ na postawę dzieci wobec tej substancji i ich decyzję  o jej spożywaniu.

W ramach programu „III Elementarz, czyli Program Siedmiu Kroków”, stanowiącego ważny element lokalnej polityki wobec alkoholu, w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku pedagodzy, wychowawcy oraz nauczyciele z inowrocławskich szkół przeprowadzili cykl ośmiu zajęć dla uczniów, zaprosili na spotkania ich rodziców oraz przedstawili sprawozdanie z programu radom pedagogicznym placówek, w których był on realizowany.

11 realizatorów przeprowadziło zajęcia w następujących placówkach na terenie Miasta Inowrocławia:

– w 8 Szkołach Podstawowych: nr 4, 6, 8, 10, 11, 14 z Oddziałami Dwujęzycznymi, 16, Integracyjnej (13 realizacji w klasach ze szkół podstawowych, 2 w oddziałach gimnazjalnych),

– w Ochotniczym Hufcu Pracy (4 realizacje).

Programem objęto łącznie 397 uczniów (w tym 222 chłopców oraz 175 dziewcząt). W ocenie realizatorów młodzież chętnie uczestniczyła w zajęciach, wykazywała duże zainteresowanie programem oraz tematem zajęć.

W każdej z placówek odbyły się spotkania dla rodziców. Uczestniczyły w nich 333 osoby (61,8%) spośród 539 zaproszonych.

Odbiorcami programu było także 473 członków rad pedagogicznych. Realizatorzy przedstawili lub przypomnieli im najistotniejsze treści i cele zajęć dla uczniów, podzielili się z nimi własnymi spostrzeżeniami na temat realizacji programu w wybranych klasach, przekazali im materiały informacyjno-edukacyjne oraz opowiedzieli o działaniach szkoły      w zakresie profilaktyki uzależnień.

Każdy z realizatorów programu uczestniczył również w warsztatach przygotowujących  do przeprowadzenia zajęć oraz w spotkaniach superwizyjnych. Podczas szkolenia realizatorów omówiono: trudności pojawiające się w trakcie spotkań z rodzicami, wartość dostarczonych materiałów filmowych, co realizatorzy programu mogą zaproponować innym członkom rad pedagogicznych oraz jak aktywizować uczestników programu.

W sprawozdaniu z realizacji programu w sesji wiosennej instruktor programu wysoko ocenił stopień jego atrakcyjności, jego wartość merytoryczną oraz przydatność materiałów pomocniczych.

 

Skip to content