Opracowany przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy do grupy rekomendowanych ogólnopolskich programów profilaktycznych adresowanych do populacji dzieci i młodzieży wchodzących w okres pierwszych eksperymentów z substancjami psychoaktywnymi. Promuje wśród odbiorców postawy abstynenckie, zwiększa ich świadomość w zakresie szkód wynikających z picia alkoholu oraz angażuje rodziców, którzy mają znaczący wpływ na postawę dzieci wobec tej substancji i ich decyzję o jej spożywaniu.
W ramach programu „III Elementarz, czyli Program Siedmiu Kroków”, stanowiącego ważny element lokalnej polityki wobec alkoholu, w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku pedagodzy, wychowawcy oraz nauczyciele z inowrocławskich szkół przeprowadzili cykl ośmiu zajęć dla uczniów, zaprosili na spotkania ich rodziców oraz przedstawili sprawozdanie z programu radom pedagogicznym placówek, w których był on realizowany.
11 realizatorów przeprowadziło zajęcia w następujących placówkach na terenie Miasta Inowrocławia:
– w 8 Szkołach Podstawowych: nr 4, 6, 8, 10, 11, 14 z Oddziałami Dwujęzycznymi, 16, Integracyjnej (13 realizacji w klasach ze szkół podstawowych, 2 w oddziałach gimnazjalnych),
– w Ochotniczym Hufcu Pracy (4 realizacje).
Programem objęto łącznie 397 uczniów (w tym 222 chłopców oraz 175 dziewcząt). W ocenie realizatorów młodzież chętnie uczestniczyła w zajęciach, wykazywała duże zainteresowanie programem oraz tematem zajęć.
W każdej z placówek odbyły się spotkania dla rodziców. Uczestniczyły w nich 333 osoby (61,8%) spośród 539 zaproszonych.
Odbiorcami programu było także 473 członków rad pedagogicznych. Realizatorzy przedstawili lub przypomnieli im najistotniejsze treści i cele zajęć dla uczniów, podzielili się z nimi własnymi spostrzeżeniami na temat realizacji programu w wybranych klasach, przekazali im materiały informacyjno-edukacyjne oraz opowiedzieli o działaniach szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień.
Każdy z realizatorów programu uczestniczył również w warsztatach przygotowujących do przeprowadzenia zajęć oraz w spotkaniach superwizyjnych. Podczas szkolenia realizatorów omówiono: trudności pojawiające się w trakcie spotkań z rodzicami, wartość dostarczonych materiałów filmowych, co realizatorzy programu mogą zaproponować innym członkom rad pedagogicznych oraz jak aktywizować uczestników programu.
W sprawozdaniu z realizacji programu w sesji wiosennej instruktor programu wysoko ocenił stopień jego atrakcyjności, jego wartość merytoryczną oraz przydatność materiałów pomocniczych.