Start kampanii „Niezależni, wolni od przemocy i presji rówieśniczej”

Ruszamy z kampanią „Niezależni, wolni od przemocy i presji rówieśniczej”, kontynuując i poszerzając zakres działań profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży. Projekt promuje postawy oparte na szacunku, empatii i odwadze w reagowaniu na przemoc oraz negatywne zachowania w grupie oraz zachęca młodych ludzi do budowania zdrowych relacji, świadomego sprzeciwiania się presji rówieśniczej oraz dbania o swoje bezpieczeństwo i dobrostan.

Poprzez warsztaty i programy profilaktyczne prowadzone w placówkach oświatowych, a także dzięki akcjom informacyjnym oraz materiałom edukacyjnym, realizujemy założenia kampanii:

uświadamianie

  • jak ważna jest przynależność do grupy i dlaczego odczuwamy taką potrzebę
  • na co nas naraża bezrefleksyjne poddawanie się potrzebie przynależności
  • jak działają mechanizmy w grupie, w jakich rolach nas obsadzają, dlaczego czujemy presję
  • skąd się bierze przemoc w grupie i inne szkodliwe zachowania (np. sięganie po używki, ryzykowne zachowania, łamania prawa)
  • jakie są formy przemocy – nie tylko fizyczna, ale i psychiczna (wyśmiewanie, wykluczanie, hejt w sieci) i jakie mają skutki
  • konsekwencji zdrowotnych, psychicznych i prawnych korzystania z używek (m.in. alkohol)

budowanie odporności psychicznej i społecznej

  • rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych (asertywność, komunikacja, kontrola emocji)
  • uczenie rozpoznawania manipulacji i technik wywierania presji

wzmacnianie poczucia własnej wartości i tożsamości

  • kształtowanie niezależności, indywidualizmu i umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji w zgodzie z samym sobą
  • wzmacnianie odwagi i postawy „świadka reagującego”

promowanie pozytywnych wzorców i relacji

  • Zachęcanie do budowania pozytywnych relacji opartych na współpracy, zaufaniu i akceptacji różnorodności
  • wzmacnianie postaw szacunku i empatii oraz umiejętności wspierania ofiar przemocy
  • wskazanie, że grupa może być wsparciem, jeśli łączy ludzi wokół pasji, sportu czy działań społecznych, zamiast skłonności do ryzykownych zachowań i przemocy

profilaktyka przemocy, uzależnień i zachowań ryzykownych

  • zmniejszenie skali przemocy rówieśniczej
  • zmniejszenie ryzyka sięgania po używki pod wpływem nacisku grupy
  • ograniczenie podejmowania ryzykownych działań (np. agresji, wandalizmu, niebezpiecznych „challenge’y”)

wzmacnianie wsparcia ze strony dorosłych

  • pokazanie, że w sytuacjach presji czy przemocy rówieśniczej można i warto szukać pomocy u rodziców, nauczycieli czy psychologów
  • zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w szkole i innych miejscach spotkań rówieśniczych
  • zachęcanie dorosłych do rozmów i wspierania młodzieży w podejmowaniu samodzielnych decyzji